Agencja Promocji Biznesu – AP Biznes

Blog o Biznesie, Marketingu i Finansach

Marketing

Co to jest oglądalność? Jak mierzy się w Polsce oglądalność

Rekordem oglądalności w historii telewizji jest Pogrzeb Jana Pawła II – transmisja w ponad 6 kanałach telewizyjnych przyciągnęła ponad 21 mln widzów. Innym rekordowym wydarzeniem, które przykuło największą uwagę telewidzów do jednej stacji jest konkurs indywidualny na skoczni K-120 podczas ZIO 2002. Wtedy to srebrny medal zdobył A. Małysz, a przed ekranami oglądało to 13 259 612 widzów. No właśnie, ale zastanawialiście się skąd wzięły się te dane? Z tego artykułu dowiesz się jak agencje 

Na początek wyjaśnijmy sobie czym jest oglądalność. Jest to procentowy udział grupy docelowej w odbiorze danego programu telewizyjnego, kanału, filmu lub reklamy. Tylko tyle i zarazem aż tyle. To właśnie dzięki badaniom oglądalności stacje telewizyjne wiedzą jak konstruować swoje ramówki w sposób zachęcający jak największą ilość widzów do przełączenia na ich kanał telewizyjny.

W Polsce pierwsze pomiary oglądalności miały miejsce w 1996 roku, a pomiaru dokonał AGB Nielsen Media Research. Następnie w  latach 1997 – 2011 badania prowadziła również agencja badawcza TNS OBOP – dziś TNS Polska. W 2011 roku nastąpiło wybranie jednej firmy, która zajmuję się badaniem oglądalności i została nią firma Nielsen. W ten sposób to co było standardem na świecie, stało się także udziałem naszego kraju.

Obecnie dekodery sieci kablowych i telewizory połączone z internetem mogą zbierać i przechowywać informacje na temat tego co i kiedy oglądamy. Takiej możliwości nie mają jednak sieci telewizji naziemnej czy platformy satelitarne i dlatego stworzony system badań telemetrycznych, który pomaga oszacować ilość osób, które oglądają dany program.

Jak tworzy się grupę badawczą do oglądalności?

Aby badanie było rzetelne i skuteczne należy wybrać odpowiednią grupę badawczą tak, aby była ona reprezentatywna. Co to oznacza?

Grupa musi odzwierciedlać obecny stan populacji, czyli musi zawierać podobny procent kobiet, osób w wieku 25 lat czy emerytów. Innymi czynnikami branymi pod uwagę jest również wielkość zamieszkiwanej miejscowości czy przynależność do grup społecznych. Również procentowy rozkład odbiorników, użytkowników danej sieci naziemnej czy satelitarnej musi być odzwierciedlony w grupie badawczej, aby badanie miało wartość statystyczną. Tym samym tworzy się tak zwany – panel.

Obecnie badanie oglądalności przeprowadzane jest w grupie 2000 gospodarstw, zamieszkanych przez ponad 5000 osób, które ukończyły 4 rok życia. 

Dane te są pobierane z Głównego Urzędu Statystycznego oraz podczas przeprowadzanych w ramach badania założycielskiego (tzw. Establishment Survey)analiz struktury społeczeństwa, które mają miejsce zwykle dwa razy w roku – wiosną i jesienią. Badaniem tym obejmuje się około 8000 losowo wybranych gospodarstw z całego kraju.

Podczas badania założycielskiego określa się między innymi jak duży procent gospodarstw domowych posiada odbiornik telewizyjny, w ilu procentach mieszkań znajduje się więcej niż jeden telewizor czy z jakiej sieci telewizyjnej ile procent badanych korzysta. Corocznie wymianie podlega 15-20 procent gospodarstw domowych, a nowe przyjmowane są na podstawie wywiadu telefonicznego lub osobistego.

W jaki sposób rejestruje się oglądalność?

W domach osób wybranych do badań montuje się tak zwane telemetry, które rejestrują czas włączania i wyłączania odbiornika oraz identyfikują oglądaną stację – na przykład za pomocą charakterystycznego jingla, przypisanego do każdej z nich.

Ponadto przy pomocy specjalnego pilota każdy odbiorca loguje się informując system telemetryczny, że to właśnie on ogląda dany program.

Obecnie w użyciu jest kilka typów telemetrów, które pozwalają na pomiar zarówno w przypadku korzystania z telewizji analogowej jak i cyfrowej.

Dane zbierane przez telemetr każdego dnia są potem wysyłane za pomocą telefonii komórkowej lub rzadziej stacjonarnej do centrum obliczeniowego Nielsen Audience Measurement w godzinach między 2:00 a 6:00. 

Instytut bezustannie nagrywa dane na temat monitorowanych przez siebie kanałów telewizyjnych po czym zebrane dane dopasowywane są do godzin emisji z poprzedniej doby. Na podstawie tych informacji komputer oblicza procentowo oglądalność poszczególnych kanałów, programów czy reklam.

Takie dane pozwalają nie tylko poznać procentowy udział poszczególnych stacji w rynku, ale przede wszystkim osobiste preferencje danej grupy odbiorców i ich profil demograficzny, co jest ważną informacją dla stacji telewizyjnych oraz reklamodawców, którzy na ich podstawie mogą tworzyć bardziej skuteczne kampanie.

Mamy nadzieję, że teraz już będziesz nie tylko wiedział jakie wydarzenie przyciągnęło rekordową liczbę widzów przed telewizory, ale także skąd takie liczby się wzięły. A może nawet, któregoś dnia to właśnie Ty dostaniesz zaproszenie do takiego badania?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *