Internet Marketing

Co to jest CMS i czy jest Ci potrzebny?

System CMS to w tłumaczeniu z angielskiego: System Zarządzania Treścią, czyli Content Management System. Strony zbudowane na takich systemach wyróżnia zwykle panel administracyjny, dzięki któremu dodawanie i usuwanie treści ze strony jest bardzo łatwe i przyjemne. Dzięki niemu można dodawać zarówno tekst, jak i grafiki, bannery reklamowe, pozycje sprzedażowe czy inne, takie jak tabele, a nawet czasem całe strony i podstrony. Systemy CMS są także szeroko wykorzystywane do tworzenia galerii zdjęć, sklepów internetowych, forum, a dedykowane mogą mieć o wiele większą funkcjonalność.

Systemy CMS dzielimy na dwie różne kategorie

Są nimi otwarte systemy i dedykowane systemy zarządzania treścią. W obu przypadkach zadanie systemu jest jednakowe. Mogą one różnić się komponentami, ale ich najważniejszą cechą pozostaje umożliwienie, nawet laikowi, zmiany i aktualizacji treści na witrynie internetowej.

Wśród otwartych systemów CMS warto wymienić, np. WordPressa, WIX, Joomlę i inne bardzo popularne, takie jak przygotowane specjalnie z myślą o witrynach sklepowych: Shopify czy WooCommerce. Ich różnorodność to dla klientów bardzo dobry sygnał, że na rynku jest jeszcze konkurencja. Mimo to, to WordPress jest wciąż najpopularniejszym z blogowych CMS-ów, który dzięki wielu popularnym wtyczkom stał się bardzo elastyczny i zdolny do tworzenia różnego rodzaju stron internetowych.

Atutem otwartych systemów zarządzania treścią jest często ich darmowy charakter. Darmowy przynajmniej dla oprogramowania w najprostszej postaci. Budowane na tych CMS-ach darmowe strony często nie są nawet widoczne w wyszukiwarkach, ale dają spore możliwości do nauki ich użytkowania oraz tworzenia wstępnych projektów, dla których później trzeba zakupić domenę oraz wynająć hosting, by mogły rzeczywiście zaistnieć w sieci.

Czy jest mi potrzebny CMS?

To pytanie, które należy sobie zadać na samym początku, przed rozpoczęciem przygody z własną stroną internetową. Najczęściej, jeżeli nie znasz się na programowaniu, ale interesuje Cię strona, która będzie systematycznie aktualizowana, taki system może okazać się bardzo pomocny. Płyną z niego także oszczędności, stworzone poprzez brak konieczności stałej ingerencji wykwalifikowanego programisty. Bez CMS-a fachowa pomoc czasem może okazać się niezbędna.

Z drugiej strony, gdy chcemy postawić statyczną stronkę firmową, portfolio, czy landing page, nie zawsze potrzeba uzbrajać ich w system zarządzania treścią. Po co nam on, skoro i tak przez najbliższe miesiące, a może nawet lata nie będziemy dokonywać na stronie żadnych zmian.

Innym razem może okazać się, że stworzenie całkowicie darmowego, internetowego CV na znanym otwartym CMS-ie będzie bardziej opłacalne niż skorzystanie z usług programisty i grafika, którzy czasem bardzo cenią sobie włożony w witrynę wysiłek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *